Три по 100: хто найбільше постраждає від повернення акцизів на пальне
Повернення акцизу на пальне в запропонованому урядом варіанті може бути вигідне великим мережам АЗС, а постраждають від цього власники авто з газобалонним обладнанням.
Війна кардинально змінила роботу ринку нафтопродуктів, а в умовах дефіциту пального змусила владу йти на катастрофічні для державного бюджету кроки.
Одним з них стало рішення скасувати акциз на пальне, який до вторгнення Росії приносив у казну до 70 млрд грн на рік.
Ближче до середини літа трейдерам вдалося наситити ринок ресурсом: пальне з’явилося на всіх АЗС у всіх регіонах. Крім того, поступово на заправках почали знижуватися ціни.
Стабілізація ситуації на ринку та дефіцит держбюджету змусили уряд порушити питання про повернення акцизів. Кабмін вніс у парламент відповідний законопроєкт. Щоправда, окремі його пункти викликали в учасників ринку занепокоєння.
Що пропонує Кабмін, кому це вигідно та як можуть змінитися ціни на АЗС?
Усе по 100
Катастрофічний дефіцит коштів у дорожньому фонді змушує владу переглянути ухвалене 15 березня рішення про встановлення нульової ставки акцизу на пальне.
14 серпня Кабмін вніс на розгляд парламенту законопроєкт, який пропонує встановити ставку акцизного податку на бензин, дизель та скраплений газ у розмірі 100 євро за 1 тис літрів.
Повернення ставки ПДВ з поточних 7% до 20%, як було до війни, поки вирішили відкласти.
"Державний дорожній фонд позбавлений джерел формування, оскільки прогнозний обсяг надходження коштів з джерел, що залишилися, становив близько 0,1% від обсягу, передбаченого затвердженим розписом держбюджету", – зазначається в пояснювальній записці до документа.
Поки що цього аргументу виявилося замало для підтримки ініціативи. 16 серпня депутати не підтримали навіть включення законопроєкту в порядок денний.
Каменем спотикання стало те, що всі ставки пропонується встановити на одному рівні: 100 євро за тис л для всіх видів пального. До війни ставка на бензин становила 213 євро за тис л, дизпальне – 139 євро, скраплений газ – 52 євро.
Тобто розмір акцизу на пальне для бензину та дизпального буде менший, ніж до війни, а на скраплений газ – удвічі вищий.
За словами учасників ринку, така ініціатива суперечить принципу оподаткування в Євросоюзі і вигідна великим мережам АЗС.
"Якщо ми говоримо про оподаткування одиниць енергії, а не обсягу, то треба врахувати, що калорійність газу менша. Тобто в літрі газу менше енергії, ніж у літрі бензину чи дизпального. Відповідно, акциз на літр газу має бути меншим", – каже директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Наприклад, у країнах ЄС ставки акцизів на автогаз і бензин та дизель відрізняються в кілька разів.
"Системним операторам не вигідно працювати із скрапленим газом, бо він не приносить високих прибутків. Маржа на автогазі – 1-2 гривні на літрі. Набагато вигідніше торгувати бензином чи дизелем і заробляти на кожному літрі понад 10 гривень", – зазначає експерт Геннадій Рябцев.
Зрівняти акцизи на три види пального через Верховну Раду намагаються не вперше, проте попередні спроби лобістів були невдалими.
Газ проти бензину
В умовах кризи на ринку пального, яка охопила країну в березні-травні, автогаз став рятівником для мільйонів українців. Після насичення ринку ціни на скраплений газ упали на 40%, тоді як вартість бензину чи дизелю – лише на 5-7%.
Цінова різниця вражає. Якщо літр бензину А-95 коштує в середньому 51 грн, а дизелю – 53 грн, то вартість скрапленого газу не перевищує 27 грн, а в окремих мережах – 25 грн.
Саме приваблива ціна стала ключовим тригером розвитку ринку автогазу в Україні. За останні десять років він зріс більш ніж удвічі.
За даними "А-95", в Україні найвища частка скрапленого газу порівняно з іншими видами пального серед усіх країн світу. За обсягами його споживання Україна до 24 лютого перебувала в пʼятірці світових лідерів.
Активний розвиток ринку автогазу не давав спокою Ігорю Коломойському, який через близьких депутатів намагався зрівняти ставки акцизів.
Річ у тім, що його Кременчуцький НПЗ спеціалізувався на виробництві бензину – основного конкурента скрапленого газу.
Після початку великої війни НПЗ олігарха зупинився через ракетні обстріли з боку росіян. До кінця 2022 року завод не відновить роботу. Утім, уніфікувати акцизи на різні види пального хоче не лише Коломойський.
Ініціатива зрівняти ставки акцизу на всі види пального в процесі підготовки проєкту зазнала змін саме щодо автогазу.
"У першій версії документа акциз на газ був запропонований на рівні 52 євро за тисячу літрів і по 100 євро – для дизпального та бензину, але хтось наполегливо "шепнув" про необхідність змін. Хто б це був?
Хто вже пʼять років усупереч європейським директивам та здоровому глузду лобіює збільшення акцизу на автогаз та уніфікацію акцизів на різні види пального?" – риторично питає директор компанії-імпортера нафтопродуктів та скрапленого газу "Газтрон-Україна" Владислав Колодяжний.
До розгляду цього питання в парламенті депутати ще можуть передбачити різні ставки на бензин, дизпальне та автогаз. Хоча б через те, що в ЄС нема жодної країни, де акциз на газ дорівнював би акцизу на бензин чи ДП.
Що буде з цінами
В уряді наголошують, що намагалися обрати найбільш сприятливий момент для повернення акцизів.
"Зараз ціни на світових ринках продовжують падати. Сподіваюся, що підвищення роздрібних цін буде в межах похибки", – зазначив міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
Експерти поділяють таку думку. За оцінками Куюна, подорожчання бензину та дизпального в разі повернення акцизів вдасться уникнути.
"Падіння світових цін створює потенціал для зниження цін в Україні на 3-4 гривні за літр. Акциз перекриє це зниження, внаслідок чого ціни стабілізуються біля поточних позначок: бензин А-95 – 50-52 гривні за літр, дизпальне – 51-53 гривні", – вважає він.
Ціна на скраплений газ після встановлення акцизу 100 євро за тис л стабілізується на рівні 27-28 грн за л, прогнозує Куюн. Утім, з такими оцінками погоджуються не всі.
"Автогаз утримати не вдасться, бо в трейдерів нема такого запасу маржі, як у мереж, що продають бензин та дизель. Підвищення може становити 3-5 гривень за літр", – переконаний один з учасників ринку.
"До війни великі мережі заробляли до 8 гривень на літрі бензину, а на автогазі – максимум 2 гривні. Зараз важко оцінити маржу трейдерів, але учасники ринку кажуть, що вона перевищує 10 гривень", – зазначає директор однієї з мереж АЗС.
На думку Рябцева, якщо після введення акцизу ціни на пальне і залишаться на поточних рівнях, то лише тимчасово.
"Пальне може втриматися до ембарго на російську нафту, яке набирає чинності на початку грудня. Після цього ціни можуть злетіти колосально", – вважає експерт.
Фото на головній ua.depositphotos.com